adhd - 2010-02-03 16:47:20

Beata Ostrowska
Nie¶mia³o¶æ u dzieci i m³odzie¿y

We wspó³czesnym ¶wiecie pojêcie nie¶mia³o¶ci wydawa³oby siê, ¿e jest anachronizmem. Bo gdzie¿ w nim jest miejsce na nie¶mia³o¶æ? Wspó³czesne realia wymagaj± od nas ci±g³ego konfrontowania siê z wieloma trudnymi sytuacjami, stawiaj± przed nami zadania, którym nie³atwo jest sprostaæ. Du¿a konkurencja, pogoñ za sukcesem wszystko to sprawia, ¿e aby byæ na szczycie nie mo¿emy pozwalaæ sobie na bycie nie¶mia³ym. Okazuje siê jednak, ¿e wcale tak nie jest. Nie¶mia³o¶æ jest zjawiskiem bardzo powszechnym, dotyka wszystkich i ka¿d± grupê spo³eczn±, spotykana jest u ludzi w ró¿nym wieku. Nie¶mia³e mog± byæ dzieci w wieku przedszkolnym i m³odzie¿ prze¿ywaj±ca rozterki okresu dorastania. Liczba osób nie¶mia³ych ci±gle ro¶nie. Wiele czynników wp³ywa na izolowanie siê ludzi, m.in. postêp w dziedzinie nowych ¶rodków przekazu a zw³aszcza ³atwy dostêp do telewizji i Internetu. Wi±¿e siê to ze spêdzaniem wielu godzin w samotno¶ci przed ekranem telewizora lub monitorem komputera. Tacy ludzie wol± nawi±zywaæ znajomo¶ci w kawiarence internetowej ni¿ spotkaæ siê z kim¶ twarz± w twarz. Z drugiej strony coraz wiêcej rodzin boryka siê z trudno¶ciami ekonomicznymi wynikaj±cymi z bezrobocia oraz niedostatecznej ilo¶ci ¶rodków do materialnej egzystencji. Dzieci wywodz±ce siê takich rodzin s± czêsto nie¶mia³e, wstydz± siê swojej sytuacji. Ich kontakty interpersonalne z rówie¶nikami, nauczycielami s± czêsto zaburzone. Jednym z elementów nie¶mia³o¶ci jest nieumiejêtno¶æ zdobywania pomocy. Ma ona wp³yw na osi±gniêcia w nauce jak i na okazje do kontaktów z innymi dzieæmi. Cz³owiek, który pozostaje od wieków niezmienny, musi odnajdywaæ siê wci±¿ na nowo w tym zmodernizowanym ¶wiecie. Dlatego te¿ pojawiaj± siê nowe problemy, nowe trudno¶ci do pokonania. Wzrastaj±ca ilo¶æ zaburzeñ spo³ecznych, nerwic oraz schorzeñ psychicznych jest tego najlepszym dowodem. Jedn± z zasadniczych przyczyn nerwic szkolnych jest lêk, który sta³ siê codziennym towarzyszem znacznej liczby uczniów.

Lêk we wszystkich odmianach, a g³ównie lêk spo³eczny (nie¶mia³o¶æ) utrudnia normalne funkcjonowanie w ¿yciu. Uczniowie odczuwaj±cy lêk szkolny s± ukierunkowani bardziej na niepowodzenia ni¿ osi±gniêcia, wykazuj± niewielkie zainteresowanie nauk±, maj± negatywn± ocenê w³asnych zdolno¶ci i mo¿liwo¶ci oraz swoich interakcji z nauczycielami i rówie¶nikami.

W ¶wiecie pe³nym przemocy i zagro¿eñ, opanowanym przez komputery i rzeczywisto¶æ wirtualn± nale¿y ochraniaæ i kultywowaæ rozwijanie stosunków miêdzyludzkich, szczególnie w¶ród dzieci i m³odzie¿y. Dzia³ania o charakterze socjoterapeutycznym odwo³uj±ce siê do uczuæ i emocji pomog± dzieciom zrozumieæ drugiego cz³owieka, u³atwi± nawi±zywanie z nim kontaktu, naucz± tolerancji i odpowiedzialno¶ci za w³asne postêpowanie.
Pojêcie i stopieñ nasilenia nie¶mia³o¶ci

Nie¶mia³o¶æ, okre¶lana najczê¶ciej jako lêkliwo¶æ spo³eczna, oznacza specyficznego typu prze¿ycia i zak³ócenia normalnego zachowania siê jednostki w sytuacjach spo³ecznych interakcji. Najstarsze udokumentowane u¿ycie tego s³owa odnotowano ju¿ oko³o 1000 roku n.e. S³owo to oznacza³o wówczas "³atwy do przestraszenia, trudnym w kontakcie z powodu boja¼liwo¶ci, ostro¿no¶ci lub nieufno¶ci". Osoba nie¶mia³a jak pisze P. Zimbardo jest ostro¿na i niechêtna w kontaktach z pewnymi osobami i przedmiotami. Ostro¿na w kontaktach i w dzia³aniu, wzdragaj±ca siê przed okazywaniem pewno¶ci siebie, przewra¿liwiona i boja¼liwa. Osoba nie¶mia³a mo¿e byæ skromna i pe³na rezerwy z powodu braku wiary we w³asne si³y. Nie¶mia³o¶æ jest to odczucie "skrêpowania w obecno¶ci innych ludzi".

Nie¶mia³o¶æ - pisze dalej autor - jest przypad³o¶ci± z³o¿on±, która poci±ga za sob± ca³± gamê skutków - od lekkiego uczucia skrêpowania, przez nieuzasadniony lêk przed lud¼mi, a¿ do skrajnej nerwicy. Nie¶mia³o¶æ jest bardziej powszechna w¶ród dzieci w wieku szkolnym, ni¿ w¶ród doros³ych, gdy¿ wielu z nich potrafi³o przezwyciê¿yæ swoj± dzieciêc± nie¶mia³o¶æ. W wieku dojrzewania ta cecha czê¶ciej spotykana jest w¶ród dziewcz±t ni¿ u ch³opców.

Wiêkszo¶æ nie¶mia³ych to osoby, które czuj± siê onie¶mielone w pewnych sytuacjach oraz w kontaktach z pewnymi kategoriami ludzi. Ich skrêpowanie jest bardzo silne i utrudnia kontakty miêdzyludzkie. Osobom nie¶mia³ym brakuje zwykle umiejêtno¶ci spo³ecznych lub wiary w samych siebie. Nie potrafi± rozpocz±æ rozmowy, czy odezwaæ siê na lekcji. S± te¿ osoby, które s± nie¶mia³e chronicznie. Doznaj± uczucia strachu w sytuacjach wystêpowania przed grup± ludzi. Strach przed zrobieniem czegokolwiek parali¿uje je i czyni bezradnymi.

Nie¶mia³o¶æ jest to zjawisko z³o¿one i obejmuje specyficzne zak³ócenia w sferze spostrzegania sytuacji, samoorientacji, zachowania siê, emocji i motywacji. Jak ujmuje to M. Tyszkowa w¶ród ró¿nych sposobów definiowania nie¶mia³o¶ci, mo¿na wyodrêbniæ dwie grupy, a mianowicie:

1) ujêcie globalne: obejmuj±ce zarówno objawy jak i przyczyny nie¶mia³o¶ci;

2) ujêcie syndromów, w których traktuje siê je jako zespó³ (syndrom) okre¶lonych symptomów w³a¶ciwych temu rodzajowi zaburzeñ funkcjonowania o wspólnym pod³o¿u.

Barbara Harwas-Napiera³a pisze o nie¶mia³o¶ci, ¿e jest to "dyskomfort" (jakby poczucie siê bycia nie na miejscu) i zahamowanie w obecno¶ci innych. Najbardziej charakterystyczn± cech± osób nie¶mia³ych jest jej ogromna samo¶wiadomo¶æ. W przypadku osoby nie¶mia³ej sk³onno¶æ do autoanalizy i oceny swoich my¶li oraz uczuæ jest wrêcz obsesyjna. Wyró¿nia siê dwa rodzaje samo¶wiadomo¶ci: samo¶wiadomo¶æ publiczn± i samo¶wiadomo¶æ prywatn±.

Samo¶wiadomo¶æ publiczna przejawia siê w trosce o to, jak odbieraj± nas inni (co my¶l± o mnie?, jakie robiê wra¿enie?, czy mnie lubi±?). Natomiast samo¶wiadomo¶æ prywatna przejawia siê zwróceniem psychiki ku sobie na tre¶ciach negatywnych (jestem brzydki, jestem gorszy od innych, nie lubi± mnie itp.). Opieraj±c siê na wy¿ej wymienionych dwóch rodzajach samo¶wiadomo¶ci mo¿na wyodrêbniæ nie¶mia³o¶æ publiczn± i prywatn±. Ciê¿ar nie¶mia³o¶ci okazuje siê byæ wiêkszy dla osób nie¶mia³ych publicznie. Ich uczucia wp³ywaj± na ich dzia³ania, a to ma wp³yw na ocenê innych ludzi, co w koñcu wp³ywa na my¶lenie o samym sobie. Z³e samopoczucie, niska ocena otoczenia i niska samoocena cechuj± osobê nie¶mia³± publicznie. Najlepiej jest przej¶æ przez ¿ycie niezauwa¿onym. Nie¶miali prywatnie zwani inaczej nie¶mia³ymi ekstrawertykami wiedz± co nale¿y robiæ, aby zadowoliæ innych, by byæ akceptowanymi, lecz kosztuje to ich wiele energii i wysi³ku. Zbyt wiele czasu i energii po¶wiêcaj± szczegó³owemu zaplanowaniu swego postêpowania.

Osoby nie¶mia³e charakteryzuje z regu³y nastêpuj±cy uk³ad specyficznie ukszta³towanych poznawczych struktur osobowo¶ci - obrazu ¶wiata, pojêcia o sobie i samooceny:

1.       Wysokie standardy "ja idealnego" tj. wyobra¿eñ o tym, "jaki powinienem byæ".

2.       U¶wiadamiana znaczna rozbie¿no¶æ negatywna miêdzy "ja realnym" a "ja idealnym".

3.       Niska samoocena powstaj±ca w wyniku porównania "ja realnego" z "ja idealnym" zgodnie z akceptowanym systemem warto¶ci osobowych.

4.       Niski poziom oczekiwañ w stosunku do siebie i rezultatów w³asnych dzia³añ przy wysokich wymaganiach stawianych sobie i wysokim poziomie aspiracji.

5.       Poczucie w³asnej nieadekwatno¶ci do idea³ów osobowych, wymagañ stawianych sobie i akceptowanych standardów spo³ecznych.

6.       Spostrzeganie innych ludzi jako nosicieli tych idea³ów osobowych, wymagañ i standardów spo³ecznych i wynikaj±cy st±d lêk przed:

a)       ujawnieniem w³asnej nieadekwatno¶ci wobec innych ludzi;

b)       negatywn± ocen± przez innych;

c)       perspektyw± dalszego obni¿enia samooceny wskutek unaocznienia sobie rozbie¿no¶ci miêdzy rzeczywistymi cechami i poziomem zachowania siê a akceptowanymi standardami.

7.       Poczucie zagro¿enia osobistego w sytuacjach kontaktów spo³ecznych.

8.       Nastawienie na zagro¿enie spo³eczne - reagowanie lêkiem na wszelkie sygna³y zagro¿enia swej osobowo¶ci w kontaktach z innymi lud¼mi.

Mimo, i¿ nie ma jednoznacznej definicji nie¶mia³o¶ci trzeba powiedzieæ, ¿e bucie nie¶mia³ym bardzo utrudnia funkcjonowanie m³odego cz³owieka w grupie rówie¶niczej. Nie pozwala mu rozwin±æ siê i zaprezentowaæ swoich talentów i mo¿liwo¶ci. Wiêkszo¶æ z nas w pewnych sytuacjach czerwieni siê, odczuwa przyspieszone bicie serca. Osoby nie¶mia³e koncentruj± siê na tych fizycznych symptomach i czasem prze¿ywaj± wszystkie symptomy "na zapas". Przeczuwaj±c, i¿ bêd± za¿enowane i onie¶mielone rezygnuj± ze swej aktywno¶ci. Uczucie za¿enowania i rumieniec czêsto towarzyszy ostrej utracie poczucia w³asnej warto¶ci i zdarza siê wszystkim od czasu do czasu, ale wiêkszo¶æ nie¶mia³ych ma niskie poczucie w³asnej warto¶ci i nie próbuj± "ratowaæ twarzy" w sytuacjach za¿enowania. Ucz± siê raczej unikaæ wszystkich sytuacji, które mog± wywo³aæ za¿enowanie. W ten sposób izoluj± siê jeszcze bardziej od innych ludzi. Osoba nie¶mia³a usuwa siê w cieñ i t³umi mnóstwo my¶li, uczuæ i dzia³añ. To w ¶wiecie wewnêtrznym prze¿ywa swoje ¿ycie. Na zewn±trz zachowuje spokój, a ¶rodku k³êbi± siê my¶li.

Reasumuj±c terminem nie¶mia³o¶æ okre¶la siê z³o¿ony syndrom (zespó³) objawów wystêpuj±cych w prze¿yciach i w zachowaniu pewnych osób, u którego pod³o¿a le¿± charakterystyczne zak³ócenia spostrzegania sytuacji spo³ecznych powstaj±ce na tle specyficznie ukszta³towanych poznawczych struktur osobowo¶ci.

Przejawem nie¶mia³o¶ci jest poczucie dyskomfortu i czê¶ciowe zahamowanie zwyk³ych form zachowania siê jednostki wówczas, gdy znajduje siê ona w obecno¶ci innych ludzi, zw³aszcza za¶, gdy jest obiektem ich uwagi i oceniania.
Przyczyny nie¶mia³o¶ci

Rozró¿nia siê psychologiczne i wychowawcze czynniki kszta³towania siê osobowo¶ci dzieci nie¶mia³ych. Nie¶mia³o¶æ i jej psychologiczne uwarunkowanie mo¿na uj±æ w trzech aspektach: nie¶mia³o¶æ w aspekcie behawioralnym, nie¶mia³o¶æ jako lêkliwo¶æ spo³eczna i nie¶mia³o¶æ w aspekcie samoorientacyjnym.

Najistotniejszy przejawem zewnêtrznej nie¶mia³o¶ci w aspekcie behawioralnym jest obni¿enie poziomu dzia³ania jednostki nie¶mia³ej o ile dzia³alno¶æ ta dokonuje siê w obecno¶ci innych ludzi. Przedstawicielami takiego pogl±du s± m.in. H. B. i A. C. Englishowie, których zdaniem nie¶mia³o¶æ polega na "czê¶ciowym zahamowaniu zwyk³ych form" zachowania jednostki w sytuacjach spo³ecznej oceny i zwrócenia uwagi innych ludzi na dan± jednostkê.

Za ¼ród³o nie¶mia³o¶ci w aspekcie behawioralnym uwa¿a siê obecno¶æ ¶wiadków. Obecno¶æ innych ludzi poch³aniaj±c czê¶æ uwagi jednostki dzia³aj±cej, nie pozwala jej skoncentrowaæ siê na wykonywanej czynno¶ci ze wzglêdu na wewnêtrzny przymus zwracania uwagi na te osoby. Ucieczka od my¶li o ¶wiadkach wymaga, bowiem wysi³ku si³y woli, której jednostka nie¶mia³a jest pozbawiona. Podobny pogl±d reprezentuje G. Judet, która wyja¶nia mechanizm funkcjonowanie jednostki nie¶mia³ej w nastêpuj±cy sposób:

-          wy³±czenie miêdzy rozpoczêciem a zakoñczeniem wykonywanej czynno¶ci, refleksji o sobie jako sprawcy czynno¶ci,

-          obni¿on± ocen± siebie jako podmiotu dzia³aj±cego,

-          zaniedbanie i dezorganizacjê rozpoczêtej czynno¶ci, prowadz±ce do obni¿enia poziomu dzia³ania jednostki.

U jednostki nie¶mia³ej wystêpuj± dwie tendencje gdzie jedna z nich popycha osobê do dzia³ania i druga, która zmusza j± do autoanalizy.

W przypadku nie¶mia³o¶ci jako lêkliwo¶ci spo³ecznej najwa¿niejsza jest wra¿liwo¶æ emocjonalna jednostki. Uwzglêdnia siê tu punkt widzenia P. Hartenberg, gdzie wra¿liwo¶æ emocjonalna powoduje wnikliwo¶æ, skrupu³y, obawê przed ¶mieszno¶ci±, wysubtelnia odczuwanie negatywnych prze¿yæ np. smutku. Inaczej mówi±c nie¶mia³o¶æ przejawia siê w sk³onno¶ciach do odczuwania niepokoju w obecno¶ci innych ludzi. Jednostka nie¶mia³a przejawia z jednej strony tendencjê do autoanalizy, z drugiej strony natomiast d±¿y ona do zatajenia niepokoju (emocji), które odczuwa w obecno¶ci innych osób, w czym dopatrzyæ siê mo¿na ¼ród³a nienaturalnego zachowania, wystêpuj±cego u osób nie¶mia³ych.

Akcentowanie znaczenia emocji w nie¶mia³o¶ci spotykamy równie¿ u S. Gerstmana. Wed³ug tego autora nie¶mia³o¶æ to rodzaj postawy emocjonalnej, która wykszta³ca siê pod wp³ywem rzeczywistych niepowodzeñ. Po tych niepowodzeniach jednostka zaczyna postêpowaæ ostro¿nie oczekuj±c i przewiduj±c trudno¶ci w swojej drodze do celu. Autor uwa¿a, ¿e podstawowym czynnikiem zwiêkszaj±cym wyst±pienie nie¶mia³o¶ci jest brak pracy nad samym sob± zwi±zane z nieumiejêtno¶ci± przezwyciê¿enia reakcji onie¶mielenia, gdy one wystêpuj±, inaczej mówi±c jest to brak kontroli nad w³asnymi prze¿yciami.

Kolejn± kategori± jest nie¶mia³o¶æ w aspekcie samoorientacyjnym. Przyczyny tego rodzaju nie¶mia³o¶ci nale¿y doszukiwaæ siê w g³êbokiej naturze samo¶wiadomo¶ci.Tu autorka powo³uje siê na L. Dugas i Lacroix. Chodzi tutaj o samo¶wiadomo¶æ przejaskrawion±. Powoduje ona, ¿e jednostka nie¶mia³a zbyt wyolbrzymia opiniê innych o sobie, staj±c siê ¶wiadomo¶ci± ni¿sz±; brakuje jej pewno¶ci siebie w stosunkach z innymi. Cytuj±c, za B. Harwas-Napiera³± mo¿emy powiedzieæ, ¿e: "dominuj±cym rysem osobowo¶ci jednostek nie¶mia³ych jest, wiêc przewidywanie osobistego zagro¿enia w sytuacjach spo³ecznych kontaktów, przejawiaj±ce siê g³ównie w ostrym u¶wiadomieniu sobie faktu aktu podlegania tej ocenie innych ludzi lub potencjalnej mo¿liwo¶ci podlegania tej ocenie i oczekiwaniu, ¿e ocena ta bêdzie negatywna".

Oprócz psychologicznych czynników w kszta³towaniu siê charakterystycznych cech osobowo¶ci dzieci nie¶mia³ych istniej± równie¿ czynniki wychowania rodzinnego, w ramach, których wyodrêbnia siê stawianie wymagañ, stosowanie ograniczeñ (system karania i nagradzania) oraz poziom orientacji dzieci w rodzicielskich standardach wychowania.

Pierwszym czynnikiem, analizowanym przez B. Harwas-Napiera³ê s± wymagania, z jakimi dziecko spotyka siê ze strony rodziców. Ju¿ od najm³odszych lat dziecko staje przed zadaniami, które musi wykonaæ. W trakcie tego procesu opanowuje okre¶lone sprawno¶ci i umiejêtno¶ci a jednocze¶nie kszta³tuje siê w dziecku ogólne nastawienie na osi±gniêcie sukcesu. Jak wykazuje badanie, aby rozwój dziecka przebiega³ prawid³owo konieczny jest okre¶lony poziom wymagañ? Dostosowany do mo¿liwo¶ci dziecka, stanowi element sprzyjaj±cy jego socjalizacji i usamodzielnieniu. Nie¶mia³o¶æ kszta³towaæ siê bêdzie, kiedy wymagania stawiane dziecku ze strony rodziców s± wygórowane b±d¼ bardzo niskie.

Kolejnym czynnikiem maj±cym wp³yw na kszta³towanie siê nie¶mia³o¶ci u dziecka s± ograniczenia, które mog± wystêpowaæ w dwóch formach: w postaci licznych nakazów i zakazów b±d¼ wykonywania wszystkich czynno¶ci za dziecko. ¦wiadomo¶æ dziecka, ¿e zakres jego dzia³alno¶ci jest niewielki mo¿e kszta³towaæ prze¶wiadczenie ograniczonej mo¿liwo¶ci sprostania wymaganiom spo³ecznym i poczucia negatywnej rozbie¿no¶ci pomiêdzy w³asnym (obraz ja) a akceptowanym spe³nieniem tych standardów. Do¶wiadczenia tego typu mog± byæ ¼ród³em pojawienia siê bierno¶ci, uleg³o¶ci, zale¿no¶ci od innych osób, czyli cech, jakimi charakteryzuje siê nie¶mia³o¶æ.

Nastêpnym czynnikiem wp³ywaj±cym na powstawanie nie¶mia³o¶ci jest system kar i nagród stosowany przez rodziców. Zdecydowanie karz±ca postawa wywo³uje lêk i w konsekwencji prowadzi do konfliktów. Podobnie sytuacja, w której wychowanie dziecka modelowane jest nagrodami. Jak pisze autorka istnieje zale¿no¶æ miêdzy nie¶mia³o¶ci± a skrajnymi tendencjami w systemie karania i nagradzania, zw³aszcza gdy czê¶ciej ka¿e siê przejawy aktywno¶ci dzieci, a nagradza za bierno¶æ.

Ostatnim czynnikiem wychowawczym maj±cym wp³yw na kszta³towanie siê nie¶mia³o¶ci jest poziom orientacji dzieci w rodzicielskich standardach wychowania. Poziom ten kszta³tuje siê w zale¿no¶ci od konsekwencji rodziców w stosowaniu posuniêæ wychowawczych w odpowiedzi na okre¶lone zachowanie dziecka i stopnia u¶wiadomienia dziecku powodów tych posuniêæ.

Dominuj±cy jest pogl±d, ¿e skuteczno¶æ zabiegów wychowawczych wzrasta, gdy s± one stosowane konsekwentnie. Niekonsekwentne oddzia³ywania wychowawcze prowadz± do powstania niekorzystnych zmian osobowo¶ciowych. Dziecko raz karane a raz nagradzane za to samo zachowanie mo¿e mieæ trudno¶ci z przyswajaniem sobie standardów spo³ecznych, w konsekwencji nie jest pewne jakiego typu zachowania s± wymagane w okre¶lonych sytuacjach przez co staje siê bardziej zale¿ne od innych ludzi.

Wielu psychologów, psychiatrów, socjologów i innych badaczy próbowa³o zrozumieæ z³o¿one do¶wiadczenie nie¶mia³o¶ci. St±d powsta³y inne koncepcje przyczyn nie¶mia³o¶ci:

a)       badacze osobowo¶ci uwa¿aj±, ¿e nie¶mia³o¶æ jest cech± odziedziczon± podobnie jak inteligencja czy cechy zewnêtrzne, nie¶miali rodzice przekazuj± swojemu potomstwu "geny" odpowiedzialne za nie¶mia³o¶æ;

b)       behawiory¶ci s±dz±, ¿e ludzie nie¶miali nie przyswoili sobie umiejêtno¶ci spo³ecznych niezbêdnych w kontaktach miêdzyludzkich;

c)       psychoanalitycy twierdz±, ¿e nie¶mia³o¶æ jest zaledwie symptomem, u¶wiadomionym przejawem nieu¶wiadomionych konfliktów szalej±cych g³êboko w psychice. Nie¶mia³o¶æ stanowi reakcjê na niezaspokojone pragnienia. W¶ród tych pragnieñ znajduje siê edypowe d±¿enie dziecka do zaw³adniêcia wszystkimi uczuciami matki i wyeliminowania potencjalnych rywali, w tym ojca. W ró¿nych publikacjach z zakresu psychoanalizy przyczyn nie¶mia³o¶ci upatruje siê w ró¿nych zaburzeniach normalnego rozwoju osobowo¶ci, w której id, ego i superego ¿yj± w zintegrowanej harmonii;

d)       socjologowie i niektórzy psychologowie dzieciêcy uwa¿aj±, ¿e nie¶mia³o¶æ nale¿y rozwa¿aæ w kategoriach programowania spo³ecznego � warunki ¿ycia w spo³eczeñstwie sprawiaj±, ¿e wielu z nas staje siê nie¶mia³ymi. Powoduj± to niektóre czynniki sytuacyjne, znajduj±ce siê poza kontrol± jednostki, które mog± przyczyniæ siê do kszta³towania relacji osoby nie¶mia³ej z innymi lud¼mi np. ci±g³e zmiany (ruchliwo¶æ). Czêste przeprowadzki sprzyjaj± izolacji spo³ecznej ludzi. Powszechno¶æ nie¶mia³o¶ci wynikaæ mo¿e równie¿ z wygórowanych standardów warto¶ci, a raczej nie sprostania im.

e)       Je¶li nie jest siê najlepszym to jest siê gorszym. ¯eby dziecko by³o akceptowane musi wykazaæ siê po¿±danymi reakcjami. Uznanie warto¶ci cz³owieka uzale¿nione jest od tego, co uda mu siê wytworzyæ, a nie od tego kim jest. Gdy nasz stosunek do innych ludzi jest czysto utylitarny, naturalny jest lêk o to, czy to co mamy do zaoferowania jest wystarczaj±co dobre i interesuj±ce;

f)         psychologowie spo³eczni sugeruj±, ¿e pocz±tkiem nie¶mia³o¶ci jest etykieta "nie¶mia³y". "Jestem nie¶mia³y, bo tak o sobie mówiê lub inni mnie tak nazywaj±". Nieustannie przydzielamy etykiety innym ludziom, naszym w³asnym odczuciom i samym sobie. Etykiety nie tylko zawieraj± obiektywna informacjê, lecz czêsto mówi± o systemie warto¶ci tego co je przydziela. Nale¿y zdawaæ sobie sprawê z tego, ¿e etykieta czêsto opiera siê na informacjach szcz±tkowych, a dyktuje j± jakie¶ osobiste uprzedzenie. Ludzie posiadaj± sk³onno¶æ do przylepiania etykiet samym sobie bez ¿adnego realnego uzasadnienia. Czêsto przylepiamy sobie etykiety na podstawie b³ahych informacji. Je¶li przylepimy sobie etykietê "nie¶mia³y" bêdziemy eliminowaæ siebie, bêdziemy szukaæ przyczyn naszej reakcji w nas, a nie otoczeniu.

Autor przytaczaj±c tych piêæ koncepcji na powstawanie nie¶mia³o¶ci podkre¶la, ¿e nie wyczerpuj± one wszystkich mo¿liwo¶ci. Jednak ka¿da z tych koncepcji mo¿e sporo wnie¶æ do naszego rozumienia nie¶mia³o¶ci.
Próby zapobiegania nie¶mia³o¶ci

Zapobieganie nie¶mia³o¶ci wymaga odpowiedniego kszta³towania osobowo¶ci dzieci, a w szczególno¶ci dba³o¶æ o to, aby wpajane im idea³y osobowe by³y mo¿liwe do do¶cigniêcia, a zadania by³y wykonalne.

Próbê przezwyciê¿enia nie¶mia³o¶ci u dzieci mo¿na podj±æ poprzez pokierowanie nimi tak by stworzyæ z jednej strony okazjê do czêstego wystêpowania wobec innych, z drugiej za¶ stworzyæ takie sytuacje, by dawaæ dzieciom mo¿liwo¶æ realnego prze¿ycia sukcesu, wypieraj±c w ten sposób ich negatywna opiniê o w³asnym funkcjonowaniu.

Podobnie uwa¿a P. Zimbardo, który radzi, aby osoba o braku umiejêtno¶ci spo³ecznych zmodyfikowa³a swoje zachowanie, tak aby uzyskaæ choæ trochê tak po¿±danych nagród spo³ecznych oraz nauczy³a siê efektywnych kontaktów z innymi lud¼mi, przeæwiczy³a je. Osoba taka musi przyswoiæ sobie techniki, które uczyni± j± bardziej atrakcyjnym fizycznie i spo³ecznie dla tych, na których chce zrobiæ wra¿enie i do których chce siê zbli¿yæ. Rady te mo¿na by umie¶ciæ pod wspólnym nag³ówkiem "trening asertywno¶ci". Wg autora przyk³ady w³a¶ciwego modelu zachowania dla nie¶mia³ej jednostki jest osoba w odpowiedni sposób asertywna.

Przeciwdzia³aæ nie¶mia³o¶ci u dzieci powinni nie tylko doro¶li, ale równie¿ same dzieci. Jedn± z form pomocy tym dzieciom s± grupy socjoterapeutyczne, w których pod wp³ywem zdobywania do¶wiadczeñ spo³ecznych powinny nast±piæ w zachowaniach dziecka okre¶lone zmiany. Po dokonaniu diagnozy, drugim etapem postêpowania socjoterapeutycznego jest programowanie zajêæ, czyli taka organizacja do¶wiadczeñ dziecka, aby pozwoli³y one zaspokoiæ potrzeby emocjonalne i aby wprowadzi³y one nowe formy zachowania siê oraz nowe czynno¶ci poznawcze.

Uczniowie nie¶miali z regu³y s± oceniani poni¿ej ich faktycznych mo¿liwo¶ci, mniej aktywni w klasie; niechêtnie zabieraj± g³os, rzadziej zg³aszaj± siê do odpowiedzi, a pytani wobec klasy, dezorganizuj± siê i odpowiadaj± poni¿ej poziomu rzeczywistego przygotowania. Niewielki jest te¿ ich udzia³ w ¿yciu klasy. Trwa³a nie¶mia³o¶æ utrudnia lub wrêcz uniemo¿liwia jednostce ujawnienie jej faktycznych mo¿liwo¶ci.

Zapobieganie trwa³ej nie¶mia³o¶ci wymaga odpowiedniego kszta³towania osobowo¶ci wychowanków. Postêpowanie z uczniami nie¶mia³ymi wymaga taktu, zrozumienia specyfiki ich trudno¶ci, stworzenia poczucia bezpieczeñstwa, udzielania pomocy w przezwyciê¿aniu poczucia spo³ecznego zagro¿enia i przywracania im wiary we w³asne si³y. W trudniejszych przypadkach trwa³ej postaci nie¶mia³o¶ci, wymaga ona specjalnych zabiegów psychoterapeutycznych, które mog± byæ prowadzone przez odpowiednio przygotowanych specjalistów.

Ogromn± rolê w zapobieganiu nie¶mia³o¶ci w¶ród m³odzie¿y pe³ni± osoby doros³e - rodzice, nauczyciele, gdy¿ maj± ogromny wp³yw na kszta³towanie osobowo¶ci m³odych ludzi. Te osoby mog± spe³niæ niezbêdne zapotrzebowanie dzieci na nagrody. Uznaj±c indywidualno¶æ ka¿dego z m³odych ludzi pomagamy im rozwijaæ poczucie w³asnej warto¶ci. Jak mówi P. Zimbardo "(...)popieramy ich próby rozwijania siê , zachêcamy ich do tego by stali siê kim¶ szczególnym. Dzieci powinny byæ obdarzone bezwarunkow± mi³o¶ci±, aby mog³y zaakceptowaæ siebie takimi, jakimi s± próbuj±c jednocze¶nie staæ siê kim¶ wiêcej"

Literatura:

1. Zimbardo Philip G. "Nie¶mia³o¶æ, co to jest? Jak sobie z ni± radziæ" PWN, Warszawa, 2000

2. Harwas-Napiera³a Barbara, "Nie¶mia³o¶æ dziecka", PWN, Poznañ, 1982.

3. Tyszkowa Maria, "Osobowo¶ciowe podstawy syndromu nie¶mia³o¶ci", Psychologia Wychowawcza 1978/3

GotLink.pl